Osobnosti Baťova – Tomáš Baťa

TOMÁŠ BAŤA

3. 4. 1876, Zlín – 12. 7. 1932, Baťov (Otrokovice)

Švec, podnikatel, zakladatel Baťova

BAŤA

STRUČNÝ ŽIVOTOPIS

  • 3. 4. 1876 Narodil se ševci Antonínu Baťovi a jeho manželce Anně ve Zlíně. Byl jejich třetím a nejmladším dítětem, měl starší sestru Annu a bratra Antonína. Jejich rodný dům stával nedaleko kostela, v místech dnešního městského divadla.
  • 1887 Když bylo Tomášovi 8 let, zemřela mu matka a o tři roky později se s otcem a sourozenci přestěhoval do Uherského Hradiště, kde se jejich otec znovu oženil. Z jeho nového vztahu vzešel roku 1898 Jan Antonín Baťa.
  • 1894 Tři sourozenci z otcova prvního manželství – Anna, Antonín a Tomáš se vrátili do Zlína, aby zde založili firmu. 
  • 1897 Tomáš Baťa přišel s „baťovkami“, převážně plátěnou obuví. Kůže ji zpevňovala jen na podrážce špičce a patě. Tím se snížily náklady a boty byly levné, ale mimo to byly elegantní a perfektně padly. To pomohlo k rychlému rozvoji firmy. 
  • 1898–1907 Anna opustila firmu, Tomáš koupil první stroje a navštívil Anglii, Německo a USA. Firma T. & A. Baťa roste.
  • 1908 Antonín zemřel, Tomáš zůstává ve firmě sám. Název T. & A. Baťa jí ovšem zůstane až do roku 1931. 
  • 1912 Jan Kotěra dokončil Baťovi vilu na Čepkově, kde se Tomáš poprvé setkal s Františkem Gahurou, který mu v hale dělal omítku. Ze štukatéra se díky Baťově podpoře stal později úspěšný sochař a hlavně architekt, který významně ovlivnil tvář Zlína, a i Baťova.
  • 15.4. 1912 Tomáš Baťa si vzal Marii Menčíkovou.
  • 1914–1918 Válečné období. Získal zakázku na vojenskou obuv. Tu rozdělil i mezi zlínskou konkurenci. Díky tomu nemusela spousta zaměstnanců zlínských továren narukovat. Firma díky zakázkám posílila.
  • 1916 Poprvé navštívil pozemky na soutoku řeky Dřevnice a Moravy u Otrokovic. Uvažoval o koupi, ze které sešlo. Pozemky byly příliš podmáčené. 
  • 1922 Snížil ceny svých bot na polovinu a překonal tím krizi. Z této doby pochází slavný plakát Baťa drtí drahotu. 
  • 1923 Tomáš Baťa se stal starostou Zlína.
  • Firma rostla díky tzv. Baťově soustavě organizace a řízení, jejíž součástí byla účast na zisku a systém samosprávy dílen. Jako starosta Zlína byl Baťa reformátorem v oblasti veřejného školství a zdravotní péče. 
  • V roce 1929 odkoupil pozemky na Bahňáku a okolí. Ještě tentýž rok zde vybudovala firma letiště. Po zrušení letiště začala na jeho místě budovat průmyslové provozy náročné na vodu, jako například koželužny nebo papírny. V říjnu roku 1930 vše rozestavěné odnesla velká voda. Uvažovalo se o ukončení výstavby v Otrokovicích. Na jaře roku 1931 se ovšem začalo od znova. Komplex továren opět rostl, současně s budováním ochranných hrází a jižněji bylo otevřeno nové letiště. Odtud Tomáš Baťa vzlétl 12. 7. 1932 do Švýcarska. Bohužel se za pár minut jeho Junkers F-13 zaryl hluboko do hlíny a to nedaleko od budovaných továren.
Přejít nahoru